November 2023

Kung Bore slog till med besked i slutet av november. Grävningen i hallen avbröts när kälen började bita ner i de viktiga kulturlagren. Men innan vi drog täckena över huset så dök det upp några intressanta fynd med anknytning till elitresidenset.

Först ska vi tacka författaren Martin Widmark för att han besökte oss på undersökningen. Ända sedan hans tidigare mellanlandningar i Uppåkra har han inspirerats av platsens dolda historia. I samarbete med Uppåkrastiftelsen har han fått mängder med barn att läsa om järnålderns samhälle. Hans spännande skildring av barnen Halvdan och Meia på besök i både Uppåkra och Lund år 980 har illustrationer av Mats Vänehem. Boken ”Halvdan och Meia. Bland trälar och gudar” (2018) faktagranskades av Mats Roslund, en av projektledarna för Hallen på höjden-projektet. Vi ser fram emot mer samarbete mellan Martin Widmark, Mats Vänehem, Uppåkrastiftelsen och projektet Hallen på höjden. Det kan bära ännu mer frukt så att yngre nyfikna besökare lär sig mer om och förundras över platsen.

Förundras gör vi som är i Hallen hela tiden. Under november har ett par verkligen fina fynd dykt upp som berättar om härskarmiljön. En agraffknapp och en spelbricka vittnar om hur folket i huset klädde och roade sig, kanske under iskalla vinternätter som vi upplever just nu.

Agraffknappar är en slags manschettknappar i metall som håller samman ärmöppningarna som hyska och hake. De kan vara tillverkade av olika metaller, men vanligast är enkla bronsknappar. De tillhör mansdräkten under folkvandringstid (ca 400-550) och är vanliga i Skandinavien. På bilderna här intill ser ni några andra exempel på smyckena.

Spelpjäser finns redan under romersk järnålder. Den som vi nu kan räkna som ett av Hallens fynd är gjord i ben av något slag. Den släta utan är mjukt rundad och undersidan jämnt slipad med två små hål. Det är ett proffs som tillverkat den, troligen genom svarvning. Det kommer att bli mycket intressant att se vad det är för slags ben som använts.

Under folkvandringstid och vendeltid ökar samarbetet mellan de djupa skogarna i norra Skandinavien och centralplatserna i söder där härskarfamiljer satt. Från längst upp i norra Norge kom valben som omformades till spelbrickor och andra vackra ting. Forskare som Andreas Hennius, Karl-Johan Lindholm och John Ljungkvist vid Uppsala universitet har visat att Norrland var tydligt indraget i ett omfattande handelsnätverk redan innan vikingatid. Nu väntar vi nyfiket på vad våra spelpjäser kan vara tillverkade av!

Ni som blir sugna på att veta mer om de viktiga jaktnätverken under äldre järnåldern kan läsa om björnar, lodjur, valben och fångstgropar:

HENNIUS, A. 2021. Outlanders? Resource colonisation, raw material exploitation and networks in Middle Iron Age Sweden. (Occasional Papers in Archaeology 73). Uppsala: Department of Archaeology and Ancient History.
LINDHOLM, K-J. & LJUNGKVIST, J. 2016. The Bear in the Grave: Exploitation of Top Predator and Herbivore Resources in First Millennium Sweden – First Trends from a Long-term Research Project. European Journal of Archaeology, 19: 3-27.

Sidansvarig: mats.roslundark.luse | 2023-12-04